donderdag 20 juni 2013

les 10: Lesfasemodel

Voorbereiding *
Context
Belevingswereld
Heksen, dit spreekt kinderen aan, omdat ze in veel boeken en films met heksen  in aanraking komen.
 
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden
De leerlingen boetseren een kop van een heks.
 
Doelen
Beeldend doel:
De leerlingen geven de kop een ‘heksachtige’ uitdrukking.
 
Technisch doel:
De leerlingen leren boetseren met klei.
 
Receptie
/Oriƫntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
Om de opdracht te introduceren wordt een verhaal van Roald Dahl voorgelezen, dit verhaal gaat over een heks.
 

*
Instrueren
Beeldend Probleem
Kenmerken van het uiterlijk van heksen overdrijven en op de kop boetseren.
Reflectie
/Nabeschouwing *
Nabespreken
Reflecteren
Alle heksenhoofden van de leerlingen worden naast elkaar op tafel gezet en deze worden met elkaar vergeleken. Ook wordt er besproken hoe de les is verlopen en waar de leerlingen moeite mee hadden.
 
 
 
 
 




Beoordelings- matrix
Onvoldoende
 
Voldoende
Goed
Aantal overdreven kenmerken
Er zijn minder dan  3 kenmerken op het hoofd geboetseerd.
 
(0 punten)
Er zijn 3 kenmerken op het hoofd geboetseerd.
 
 (2 punten)
Er zijn meer dan 3 kenmerken op het hoofd geboetseerd.
 
(3 punten)
Verbinding kenmerken
De kenmerken zitten niet stevig vast aan het hoofd.
 
(0 punten)
De kenmerken zitten stevig vast aan het hoofd.
 
(2 punten)
De kenmerken zitten heel stevig vast aan het hoofd.
 
(3 punten)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten