1. Titel/maker/datum
De titel van dit schilderij is ‘Mary Magdalene’. Het schilderij is gemaakt circa 1530 door Jan van Schorel. Jan van Schorel leefde van 1495 tot 1552)
De titel van dit schilderij is ‘Mary Magdalene’. Het schilderij is gemaakt circa 1530 door Jan van Schorel. Jan van Schorel leefde van 1495 tot 1552)
2. Wat zie je?
Ik zie een schilderij waar een vrouw op de voorgrond staat. De vrouw zit en heeft een jurk aan en een mooi beschilderde pot vast. Op de achtergrond zie ik de lucht en in de verte bergen. Verder staan er op de achtergrond van het schilderij ook bomen en struiken. Ik zie vooral donkere kleuren. Alleen de lucht en de bergen zijn geschilderd met iets lichtere kleuren.
Ik zie een schilderij waar een vrouw op de voorgrond staat. De vrouw zit en heeft een jurk aan en een mooi beschilderde pot vast. Op de achtergrond zie ik de lucht en in de verte bergen. Verder staan er op de achtergrond van het schilderij ook bomen en struiken. Ik zie vooral donkere kleuren. Alleen de lucht en de bergen zijn geschilderd met iets lichtere kleuren.
3. De betekenis van het beeld
Ik vind de betekenis van het beeld heel lastig er uit te halen. Ik heb het op internet opgezocht, maar daar kan ik de betekenis ook niet vinden.
Ik vind de betekenis van het beeld heel lastig er uit te halen. Ik heb het op internet opgezocht, maar daar kan ik de betekenis ook niet vinden.
4. Hoe is het gemaakt?
Het beeld is vooral gemaakt met donkere kleuren. Voor de achtergrond zijn wat lichtere kleuren gebruikt. Je ziet nauwelijks tot geen lijnen. De schilder heeft een goede compositie gebruikt. Het gene waar het omdraait zit op de voorgrond. Om duidelijk te laten worden waar het om gaat heeft de schilder geen kleur gebruikt, maar gebruik gemaakt van de compositie mogelijkheden.
Het beeld is vooral gemaakt met donkere kleuren. Voor de achtergrond zijn wat lichtere kleuren gebruikt. Je ziet nauwelijks tot geen lijnen. De schilder heeft een goede compositie gebruikt. Het gene waar het omdraait zit op de voorgrond. Om duidelijk te laten worden waar het om gaat heeft de schilder geen kleur gebruikt, maar gebruik gemaakt van de compositie mogelijkheden.
5. Tijdskenmerken (stijl)
Het schilderij behoort tot de noordelijke renaissance. De noordelijke renaissance kwam na de middeleeuwse kunst.
Het schilderij behoort tot de noordelijke renaissance. De noordelijke renaissance kwam na de middeleeuwse kunst.
6. Mening
Ik vind het een mooi schilderij. Je ziet meteen om wie het draait op het schilderij ( de vrouw). Je ziet dus meteen wat de kern van het schilderij is. Verder vindt ik het kleur gebruik heel mooi. Jan heeft heel goed over het gebruik van kleuren nagedacht. Het schilderij is gewoon net echt. Het is geen fabelachtig schilderij en dat maakt het zo mooi.
Ik vind het een mooi schilderij. Je ziet meteen om wie het draait op het schilderij ( de vrouw). Je ziet dus meteen wat de kern van het schilderij is. Verder vindt ik het kleur gebruik heel mooi. Jan heeft heel goed over het gebruik van kleuren nagedacht. Het schilderij is gewoon net echt. Het is geen fabelachtig schilderij en dat maakt het zo mooi.
Analyse – Ginny van
der Veer - klassiek schilderij met
behulp van de 5+1 vragen
1. Titel/maker/datum
De titel van dit schilderij is ‘het meisje met de parel’. Het schilderij is gemaakt in 1665-1667 door Johannes Vermeer.
De titel van dit schilderij is ‘het meisje met de parel’. Het schilderij is gemaakt in 1665-1667 door Johannes Vermeer.
2. Wat zie je?
Ik zie een meisje die de toeschouwer aankijkt. Ze draagt een blauwe tulband met een gele, omlaag vallende doek . Ze heeft een pareloorbel in haar oor en de achtergrond is zwart, waardoor het meisje extra benadrukt wordt.
Ik zie een meisje die de toeschouwer aankijkt. Ze draagt een blauwe tulband met een gele, omlaag vallende doek . Ze heeft een pareloorbel in haar oor en de achtergrond is zwart, waardoor het meisje extra benadrukt wordt.
3. De betekenis van het beeld
Het is geen portret maar een zogenaamde ‘tronie’. Bij een tronie gaat om een studie van een hoofd van een bepaald type, gemoedstoestand of karakter. Bij ‘het meisje met de parel’ is dit een oosters type
Het is geen portret maar een zogenaamde ‘tronie’. Bij een tronie gaat om een studie van een hoofd van een bepaald type, gemoedstoestand of karakter. Bij ‘het meisje met de parel’ is dit een oosters type
4. Hoe is het gemaakt?
Het schilderij is gemaakt met olieverf, waardoor er veel verf over elkaar heen is aangebracht. Hierdoor heeft Vermeer heel goed bepaalde stoffen weten te suggereren.
Het schilderij is gemaakt met olieverf, waardoor er veel verf over elkaar heen is aangebracht. Hierdoor heeft Vermeer heel goed bepaalde stoffen weten te suggereren.
5. Tijdskenmerken (stijl)
Zijn schildertechniek was uniek. Kenmerkend voor zijn stijl is het magnifieke gebruik van heldere en frisse kleuren, van kleur om licht en bepaalde stoffen te suggereren, het oog voor details en de rust en kalmte die de schilderijen uitstralen. Hij maakte in zijn schilderij ook gebruik van extreme verschillen in licht en donker (clair obscure)
Zijn schildertechniek was uniek. Kenmerkend voor zijn stijl is het magnifieke gebruik van heldere en frisse kleuren, van kleur om licht en bepaalde stoffen te suggereren, het oog voor details en de rust en kalmte die de schilderijen uitstralen. Hij maakte in zijn schilderij ook gebruik van extreme verschillen in licht en donker (clair obscure)
6. Mening
Ik vind het een mooi schilderij. Het meisje heeft iets heel mysterieus en vanwaar je het schilderij ook bekijkt lijkt het net of ze je blijft aankijken. Ik heb dit schilderij gezien in het Maurits huis in Denhaag en vond het echt een heel indrukwekkend schilderij.
Ik vind het een mooi schilderij. Het meisje heeft iets heel mysterieus en vanwaar je het schilderij ook bekijkt lijkt het net of ze je blijft aankijken. Ik heb dit schilderij gezien in het Maurits huis in Denhaag en vond het echt een heel indrukwekkend schilderij.
Analyse - Maaike van
der Voort - modernistisch schilderij met behulp van de 5+1 vragen
1. Naam/maker/datum
De naam van dit schilderij is ‘Les Demoiselles d'Avignon’. Het schilderij is gemaakt in 1907 door Pablo Picasso. Pablo Picasso leefde van 1881 tot 1973.
De naam van dit schilderij is ‘Les Demoiselles d'Avignon’. Het schilderij is gemaakt in 1907 door Pablo Picasso. Pablo Picasso leefde van 1881 tot 1973.
2. Wat zie je?
Ik zie een schilderij waarin veel lichte kleuren gebruikt worden. Er komt nauwelijks tot geen donkere kleur in voor. De mensen zijn afgebeeld met kubistische vormen. Er staan 5 mensen op het schilderij. Ik zie lijnen in het schilderij naar voren komen. De mensen zijn zo goed als op de zelfde hoogte. In het midden liggen voorwerpen ( geen idee wat) waar de personen omheen staan.
Ik zie een schilderij waarin veel lichte kleuren gebruikt worden. Er komt nauwelijks tot geen donkere kleur in voor. De mensen zijn afgebeeld met kubistische vormen. Er staan 5 mensen op het schilderij. Ik zie lijnen in het schilderij naar voren komen. De mensen zijn zo goed als op de zelfde hoogte. In het midden liggen voorwerpen ( geen idee wat) waar de personen omheen staan.
3. Betekenis van het beeld
De 5 prostituees staren de kijker aan.
De 5 prostituees staren de kijker aan.
4. Hoe is het gemaakt?
Het doek is met olie gemaakt. Het schilderij is vooral met ronde en vierkante vormen gemaakt. De schilder heeft veel gebruikt gemaakt van dikke lagen olie. Bij de ene prostituee heeft hij meer olie gebruikt dan bij de ander. Vandaar het kleur verschil bij de vrouwen. Hij heeft zoveel mogelijk dingen naast elkaar gezet waardoor er niet echt een achtergrond is ontstaan. De kleuren passen ook niet echt bij elkaar. Hij heeft hier van te voren ook niet over nagedacht.
Het doek is met olie gemaakt. Het schilderij is vooral met ronde en vierkante vormen gemaakt. De schilder heeft veel gebruikt gemaakt van dikke lagen olie. Bij de ene prostituee heeft hij meer olie gebruikt dan bij de ander. Vandaar het kleur verschil bij de vrouwen. Hij heeft zoveel mogelijk dingen naast elkaar gezet waardoor er niet echt een achtergrond is ontstaan. De kleuren passen ook niet echt bij elkaar. Hij heeft hier van te voren ook niet over nagedacht.
5. Tijdskenmerken (stijl)
Het schilderij is gemaakt in de kubistische periode. De schilders stijl die voor dit schilderij is gebruikt is het ‘kubisme’. In de jaren 1905-1915 is het kubisme ontwikkeld.
Het schilderij is gemaakt in de kubistische periode. De schilders stijl die voor dit schilderij is gebruikt is het ‘kubisme’. In de jaren 1905-1915 is het kubisme ontwikkeld.
6. Mening
Ik vind dit schilderij apart. Ik kon in het begin helemaal niet zien waar het omging. Ik wist pas waar het schilderij overging nadat ik informatie hierover heb opgezocht. Ik vind een schilderij echt mooi als ik meteen zie waar het omgaat en als ik meteen kan zien wat er is geschilderd. Verder vindt het ik gebruik van het kubisme wel speciaal. Zo wordt het schilderij net even iets anders als de anderen. Ik vind het kleurgebruik niet zo mooi. Ik had het mooier gevonden als de kleuren op elkaar afgestemd werden.
Ik vind dit schilderij apart. Ik kon in het begin helemaal niet zien waar het omging. Ik wist pas waar het schilderij overging nadat ik informatie hierover heb opgezocht. Ik vind een schilderij echt mooi als ik meteen zie waar het omgaat en als ik meteen kan zien wat er is geschilderd. Verder vindt het ik gebruik van het kubisme wel speciaal. Zo wordt het schilderij net even iets anders als de anderen. Ik vind het kleurgebruik niet zo mooi. Ik had het mooier gevonden als de kleuren op elkaar afgestemd werden.
Analyse – Ginny van
der Veer - modernistisch schilderij met behulp van de 5+1 vragen
1. Naam/maker/datum
De naam van dit schilderij is ‘Portrait of Pablo Picasso. Het schilderij is gemaakt in 1912 door Pablo Picasso. Pablo Picasso leefde van 1881 tot 1973.
De naam van dit schilderij is ‘Portrait of Pablo Picasso. Het schilderij is gemaakt in 1912 door Pablo Picasso. Pablo Picasso leefde van 1881 tot 1973.
2. Wat zie je?
Ik zie een man in een pak met een schilderspalet in zijn handen. Er is gebruik gemaakt van veel rechte lijnen en je ziet verschillende aanzichten.
Ik zie een man in een pak met een schilderspalet in zijn handen. Er is gebruik gemaakt van veel rechte lijnen en je ziet verschillende aanzichten.
3. Betekenis van het beeld
Deze man op het schilderij moet Picasso voorstellen, Picasso heeft een portret van zichzelf gemaakt.
Deze man op het schilderij moet Picasso voorstellen, Picasso heeft een portret van zichzelf gemaakt.
4. Hoe is het gemaakt?
Picasso heeft gebruikt gemaakt van olieverf.
Picasso heeft gebruikt gemaakt van olieverf.
5. Tijdskenmerken (stijl)
Dit schilderij is geschilderd in kubistische stijl. Dit is kenmerkend voor Picasso. In de jaren 1905-1915 is het kubisme ontwikkeld.
Dit schilderij is geschilderd in kubistische stijl. Dit is kenmerkend voor Picasso. In de jaren 1905-1915 is het kubisme ontwikkeld.
6. Mening
Ik vind het een mooie manier van schilderen van een zelfportret. Het is niet gedetailleerd geschilderd zoals de meeste zelfportretten, maar toch zie je dat Picosso is afgebeeld. Geen ander had een beter zelfportret kunnen maken dan Picasso van zichzelf in zijn eigen stijl.
Ik vind het een mooie manier van schilderen van een zelfportret. Het is niet gedetailleerd geschilderd zoals de meeste zelfportretten, maar toch zie je dat Picosso is afgebeeld. Geen ander had een beter zelfportret kunnen maken dan Picasso van zichzelf in zijn eigen stijl.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten